Opvoeden? Wat is dat?

Heeft u kinderen, Trouwe Lezer? Ik wel. Ik mag mijzelf de trotse vader van een prachtige, lieve en slimme tweeling van 3,5 jaar oud noemen. De beste kinderen van Nederland. Wat zeg ik? Ter wereld! Nu zeggen ouders dat wel vaker, maar bij mijn kinderen is het ook echt waar. Ze luisteren, zijn leergierig, slim, nieuwsgierig, lopen niet krijsend door een winkel heen als je eens ergens naar toe gaat, zijn nog oprecht blij met de kleinste cadeautjes en ze zijn nog beleefd ook. Ik kan er nog wel een paar honderd woorden aan besteden maar daar zit u ook niet op te wachten. Ze zijn gewoon briljant. Punt. Hoe dat komt? Aandacht, veel liefde en gezond verstand. En de 3 R’en: Rust, Reinheid, Regelmaat. U kent ze wel, hoop ik. Kunt u met zijn allen JPB wel belachelijk maken met zijn wormen en naarden, maar de kern is natuurlijk wel degelijk dat de helft van de hedendaagse ouders zelf niet eens weet hoe ze zich fatsoenlijk moeten gedragen, laat staan dat ze weten hoe ze zelf hun kinderen op moeten voeden.

Hoe vaak heeft u zich niet doodgeërgerd aan zo’n kudtkleuterterroristje-in-de-dop dat zich niet wist te gedragen, Trouwe Lezer? Beetje de bus of de Appie op stelten zetten met een ouder die er een beetje schaapachtig bij stond te lachen of überhaupt geen aandacht besteedde aan de gedragingen van zijn kroost? Heel vaak, denk ik zo. En in dat laatste zit hem de kneep. Mensen kennen hun eigen kinderen niet meer en willen er ook geen moeite meer voor doen. Nu is dat natuurlijk een probleem van alle tijden, maar de laatste jaren lijkt het alleen maar erger te worden. Het eigen belang gaat voor en de kinderen komen later wel, zo lijkt het. En wat gebeurt er dan? Kind wordt onhandelbaar, er worden allerlei stoornissen van ADHD tot hypersensitiviteit gediagnosticeerd, de ritalin wordt met de paplepel ingegoten en voor je het weet zit je met een totaal onhandelbaar 16 jarig typhuskind dat je het liefst met terugwerkende kracht zou aborteren bij die raar pratende Keith Bakker op de NCRV. Terwijl dat in 90% van de gevallen te voorkomen is met een beetje aandacht en regelmaat. Kinderen zeggen het ZELF.

Nee, beste ouders. Kinderen van 3 jaar horen niet om 8 uur ’s avonds nog door de Bas van der Heijden te banjeren omdat je te lui bent om op een fatsoenlijk tijdstip boodschappen te doen. Een kind van 5 maanden heeft nog geen dringende behoefte aan een dagje zonnen. Een 2-jarige hoort niet om half 9 ’s ochtends alleen in een auto met een zak chips te zitten. Bezopen achter het stuur gaan zitten met je kinderen op de achterbank is debiel. Doe toch eens normaal mensen. Kinderen horen ’s avonds laat niet op straat. Besteedt eens wat meer aandacht aan je kinderen in plaats van aan jezelf. Stelletje egoïstische typhuslijers! De problemen van jullie kinderen liggen verdomme niet aan hen, maar aan jullie! Kent u die serie, Supernanny Jo Frost? 99,5% van de gevallen is het probleem hetzelfde: Het kind ontbeert Rust, Reinheid en Regelmaat en de ouders hebben geen zin om daar verandering in te brengen of zijn er gewoonweg te dom voor. Dankjewel jaren 70 en 80.

Gelukkig heeft de onderwijsraad een ge-wél-dig idee. Kinderen vanaf hun 3e jaar 5 ochtenden per week naar school. Welja, neem nog maar verantwoordelijkheid weg bij de ouders. Komen ze terecht in nu al overvolle klaslokalen met laaggekwalificeerde of gewoonweg uitgeputte kleuterjuffen die geen tijd of skills hebben om het kind de aandacht te geven die het nodig heeft. Als het kind dan ontspoord is het lekker makkelijk naar de school wijzen: ‘Zij hebben hem niet goed opgevoed!’

Wat mij veel beter lijkt: een ouderschapsbewijs. Bewijs eerst maar eens dat je geschikt bent om een kind op de wereld te zetten en het fatsoenlijk op te voeden. Bewijs maar dat je verantwoordelijkheid aankunt. Laat maar zien dat je bereid bent moeite te doen om je kind goed op te voeden. En als je dan toch een potje maakt van de opvoeding van je eerste kind? Dan geen 2e. Dichtschroeien die leidingen.

Helaas zit dat er in de nabije toekomst niet in en klamp ik me maar vast aan het idee dat er hopelijk nog veel ouders met mij zijn die hun best doen om hun kinderen normaal op te voeden. Anders zie ik het somber in voor de wereld

Update: Kijk, in China weten ze tenminste hoe ze met hun kroost moeten omgaan…

Over cappuccino

Schrijver, koffiedrinker, realist, vader van een tweeling, gadgeteer, Alfa Romeo Bestuurder, Metalhead, Getronics

Geplaatst op 26 mei 2010, in Idioterie, Overpijnzingen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Bravo, hulde!

  2. Briljant stuk. Ben zelf huispapa van een jochie van 3, kan niet anders zeggen dan dat ik dagelijks ervaar dat wij er goed aan doen zoals we het doen. Ondanks alle vreemde en soms misselijke reacties op onze keuze om ons kind niet te dumpen maar zelf (en op een correcte manier) op te voeden.

  3. Maayesteit

    Riesendank voor dit! Maar ik zie de toekomst nog somber in. Die ouders zijn zelf al nauwelijks opgevoed. Ik daarentegen, met mijn eigen ouders die nog ín de oorlog geboren zijn (jawel), zal een ouder naar uw hart worden! #3R.

  4. “Rust, Ritme, Regelmaat”

    Het was toch Rust, Reinheid & Regelmaat.

    Ritme & regelmaat zijn namelijk hetzelfde…

    Voor de rest ben ik het eens met je betoog. Stoor me met ‘regelmaat’ aan die on’reine’ ouders met hun on’rustige’ kinderen. Het erge van het geheel is dat ze het niet eens in de gaten hebben.

  5. Briljant, je hebt gelijk. In mijn frustratie heb ik dat niet eens bemerkt. +1 voor uw opmerkzaamheid.

Geef een reactie

