De krant van Hypocriet Nederland

Even serieus, Trouwe Lezer. Het zal u vast niet ontgaan zijn dat het de Telegraaf heeft behaagd om vandaag, op de voorpagina, te berichten over een telefoongesprek met Ruben, de enige overlevende van de crash bij Tripoli. Dit doen zij met trots en met gevoel voor drama. Ik weet niet welke halve zool het in zijn hoofd heeft gehaald om dat zo te publiceren, maar ik denk dat er iets los zit in zijn bovenkamer. Als ik bij hoofdredacteur van de Telegraaf was geweest had ik het niet gepubliceerd en al zeker niet op deze manier. Ik ga hier verder niet mijn mening over geven, Trouwe Lezer. Wat ik persoonlijk nog veel verwerpelijker vind is het de hypocrisie van iedereen die de actie van de Telegraaf walgelijk vindt. Het regent opzeggingen bij de Telegraaf. Oh gossie. Als lemmingen op weg naar de afgrond wil iedereen de Telegraaf boycotten. Als je een abonnement op de Telegraaf hebt dan weet je toch sowieso al dat die krant gewoon de papieren versie van SBS6 is? Het ‘Hart van Nederland’ op krantenformaat. Verschrikkelijke krant. Als je tot nu toe geen enkele reden hebt gezien om je abonnement op te zeggen is er al iets mis met je morele kompas en gevoel voor smaak, maar dat ter zijde.

Wat ik mij dus afvraag: waar waren deze moraalridders waren toen bijvoorbeeld het toestel van Turkish Airlines neerstortte? Toen probeerden verslaggevers van alle omroepen ook een glimp op te vangen van gewonden die naar ziekenhuizen werden getransporteerd. Toen hielden verslaggevers ook de wacht bij ziekenhuizen om toch maar vooral zoveel mogelijk slachtoffers voor de camera te krijgen. En dat was niet erg? Welnee, dat kon. Geen enkel probleem, geen enkele wanklank. Da-gen-lang werden overlevenden voor de camera gesleept. Niemand die zei: ‘Laat die mensen nou toch eens met rust man!’

Ik durf te wedden, Trouwe Lezer,  dat als pak ‘m beet CNN ergens de enige overlevende van een vliegramp te spreken had weten te krijgen de vaderlandse media er geen enkele moeite mee zouden hebben om dat verhaal over te nemen. En nu valt men over elkaar heen om zijn afschuw uit te spreken. Zelfs vice-premier André Rouvoet is WOE-DEND over de privacyschending en ‘het gebrek aan fatsoen’. Zegt de minister die graag informatie wil over de schaamhaarlengte van kinderen. Sodeflikker toch op zeg. Wat al jullie moraalridders doen is geen haar beter dan de berichtgeving van de Telegraaf. Iedereen roept nu om het hardst hoe slecht de Telegraaf wel niet is om zelf maar moreel verantwoord over te komen. Daar stoor ik mij dus enorm aan. Aan die sensatiehunt op de identiteit van Ruben stoorde niemand zich. Geen enkele krant of TV-station die daar niet aan mee deed.

Morgen komt Ruben weer naar Nederland. Gelukkig. De regering houdt de landingsplaats van het vliegtuig terecht geheim. Maar ik durf te werden op alle redacties momenteel gepoogd wordt uit te pluizen waar het vliegtuig landt.

Hugo Borst zei het al: ‘De waan van de dag, ik word daar altijd een beetje ongemakkelijk van.

Over cappuccino

Schrijver, koffiedrinker, realist, vader van een tweeling, gadgeteer, Alfa Romeo Bestuurder, Metalhead, Getronics

Geplaatst op 14 mei 2010, in Idioterie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. ClaudiaBliss

    Helemaal mee eens!

  2. Geheel mee eens, velen hebben door de Telegraaf te bekritiseren zichzelf in een goed daglicht willen stellen. Allemaal bloedhonden die straks over elkaar heen zullen vallen om dat ene exclusieve interview……

  3. “De regering houdt de landingsplaats van het vliegtuig terecht geheim. Maar ik durf te werden alle redacties momenteel gepoogd wordt uit te pluizen waar het vliegtuig landt.”

  4. Ach. Kijkend naar search-queries op dit blogje en je schrikt, terwijl je het weet. Yolanthe, Sophie van Frans Bauer naakt, tieten, etc etc. En ondertussen denkt dat volk na over mooie nette volzinnen voor de social networking. Bah bah. En, zo.n Twitter-aktie heeft geen zin; veel lezers van dat soort pulp weet niet eens wat ‘een boycot’ is. Maar, gaaf stukje, koffie-collegaatje…

  5. Maayesteit

    De telegraaf is sowieso al een #kudtkrant. Dat is de reden waarom ik hem niet lees, en dit NOG walgelijker vind dan de normale #sensatiezoekerij

  6. Eindelijk eens een nuchter artikel. Ik heb me ook vooral geërgerd aan al die hypocriete verontwaardigde reacties, net zoals ik me destijd geërgerd heb aan al die Nederlandse moraalridders die hun morele superioriteit meenden te moeten demonstreren met het sturen van kaarten met “ik ben woedend” na de aanslag in Duitsland. Gadver, wat een heilige superieure boontjes zijn het allemaal! Gelukkig vertrek ik over een paar maanden uit dit kutland, waar de mensen zo graag hun afkeurende vingertje opsteken om toch maar te laten zien hoe voortreffelijk ze zelf zijn.

  7. Richard van Buren

    Mag ik dan ook even mijn “afkeurend vingertje opsteken om toch maar te laten zien hoe voortreffelijk ze zelf zijn” (Wim (23:10:22))?

    Wat de Telegraaf heeft gedaan ten aanzien van het overlevende jongetje is niet erg kies, maar ik kan me wel voorstellen hoe dit gegaan is, denk maar dat die gebelde artsen daar hetzelfde probleem hebben gehad als de jongen: zoals Ruben de artsen niet kon verstaan, kon de arts de journaliste niet verstaan, door de naam van ons land te noemen (Holland) is de journaliste doorgedrongen en kon het betreffende interview plaatsvinden; nog steeds is het onkies, maar het is begrijpelijk en laten we even eerlijk zijn: De Telegraaf zit er voor de winst van de aandeelhouders, niet voor de feestversiering, zint de manier waarop De Telegraaf nieuws brengt? Zoek een andere krant. Trouwens is het constant aandacht besteden hieraan niet net zo smakeloos en teren op andermans ellende?

  8. Richard van Buren

    Oh, enne Wim, ik hoop voor je dat je nieuwe thuishaven niet net zo hypocriet blijkt te zijn als Nederland, althans zoals jij het ervaart; ieder land heeft wel wat.

    Nog even een correctie op mijn eerdere post: ” zint de manier waarop De Telegraaf nieuws brengt?” moet zijn ” zint de manier waarop De Telegraaf nieuws brengt je niet?”

  1. Pingback: Kwoot: 14 mei | Bert Brussen

  2. Pingback: Ook This is CNN « Cappuccino schrijft

  3. Pingback: Wordt rijk. Klaag alles aan ! « eerstkoffie's back-up

Plaats een reactie